<< 13-02-2008 >>
InFinanceDaily meldde op 16 januari dat er Kamervragen zijn gesteld aan
minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings over het bericht dat naar verluidt
zo'n 90 procent van de moderne tractoren onverzekerd is. De minister moest
uitzoeken hoe hoog het percentage onverzekerde trekkers werkelijk is, omdat de
bestuurder strafbaar is als hij op de openbare weg harder dan 25 kilometer per
uur rijdt. Ook moest de minister uitzoeken hoe het zit met de kentekenplicht.
Volgens minister Eurlings zit het simpel in elkaar. Voertuigen zonder kenteken
moeten `persoonsgebonden' verzekerd worden. Als er wel een kenteken voor wordt
aangevraagd moet voor zulke voertuigen een `voertuiggebonden verzekering' worden
afgesloten.
De minister meldt dat motorvoertuigen met een kenteken verplicht verzekerd
moeten zijn, maar dat voor bijvoorbeeld tractoren iets anders is geregeld,
namelijk dat de bestuurder een bewijs van verzekering bij zich moet hebben bij
gebruik op de openbare weg. Voor zo'n motorrijtuig zonder kenteken is er een
persoonsgebonden verzekering. Daarbij is er een register van verzekeringnemers
bij wie vermeld wordt welke voertuigen zij verzekerd hebben.
De reikwijdte van het bewijs van verzekering en de inhoud van de polis zijn
een privaatrechtelijke aangelegenheid tussen verzekeraar en verzekeringsnemer,
aldus de minister. Ook voor motorrijtuigen met beperkte snelheid, zoals een
tractor, geldt dat de dekking van de verzekering wordt bepaald in de
overeenkomst tussen verzekeraar en verzekeringnemer.
Op de vraag hoe de kentekening samenhangt met de verzekering tegen
bijvoorbeeld ongevallen en diefstal, antwoordt Eurlings dat het inderdaad zo dat
de invoering van een rijbewijsplicht en een verhoging van de toegestane
maximumsnelheid voor tractoren in hoge mate afhankelijk is van de invoering van
een kentekenplicht voor deze voertuigen. Voor de invoering van een rijbewijs en
voor een aanpassing van de wettelijk toegestane maximumsnelheid zegt de
bewindsman dat het noodzakelijk is onderscheid te kunnen maken tussen
verschillende typen trekkers en tussen trekkers en aanverwante voertuigen, zoals
motorrijtuigen met beperkte snelheid. Als een voertuig geen kenteken heeft, is
dit uitermate moeilijk.
De invoering van een kentekenplicht heeft ook gevolgen voor de wijze van
verzekeren van tractoren. Voertuigen zonder kenteken moeten `persoonsgebonden'
verzekerd worden. Als er wel een kenteken voor wordt aangevraagd moet voor zulke
voertuigen een `voertuiggebonden verzekering' worden afgesloten.
bron: Infinance, 12/2 2008
Terug naar historie Ondernemers | Terug naar Nieuws Ondernemers
|